Data: 2022-04-04
Regularna wymiana oleju silnikowego jest podstawową czynnością eksploatacyjną, którą należy przeprowadzać we wszystkich pojazdach z silnikami spalinowymi. Niezwykle istotne jest przy tym zastosowanie oleju o odpowiednich właściwościach. Parametry techniczne można odczytać z oznaczenia oleju silnikowego.
Ze względu na zastosowaną bazę, sposób wytwarzania oraz zawartość dodatków uszlachetniających, oleje silnikowe dzielą się na trzy podstawowe grupy:
O przynależności do konkretnej grupy decyduje minimalna zawartość olejów bazowych. Poszczególne rodzaje olejów silnikowych różnią się także właściwościami technicznymi.
Oleje syntetyczne są najbardziej zaawansowane technologicznie. Otrzymuje się je w procesie syntezy związków chemicznych. Charakteryzują się stosunkowo rzadką konsystencją, dzięki czemu doskonale rozprowadzają się po wszystkich zakamarkach silnika, zapewniając najlepszy poziom smarowania. Oleje syntetyczne uznawane są za najlepsze jakościowo, dostępne obecnie na rynku.
Oleje półsyntetyczne są produktem pośrednim pomiędzy olejami syntetycznymi i olejami mineralnymi. Powstają na bazie olejów mineralnych, zawierają jednak domieszki syntetyczne stanowiące około 25-30% minimalnej zawartości. Stanowią kompromis cenowo – jakościowy dla olejów mineralnych i syntetycznych.
Oleje mineralne powstają na bazie destylacji ropy naftowej. Są najstarszym (tradycyjnym) rodzajem olejów. Stosowane są zazwyczaj w wiekowych już jednostkach napędowych oraz w takich, w których nie można wręcz stosować lepszych jakościowo olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Ich niewątpliwą zaletą (prawdopodobnie jedyną) jest cena – zaczynająca się od kilkunastu zł za litr. Wadą jest niestety nagar odkładający się w silniku.
Przynależność do grupy, do której należy olej, można odczytać z jego oznaczenia
Typ oleju |
Oznaczenie SAE |
syntetyczny |
|
półsyntetyczny |
10W40, 10W60 |
mineralny |
Warto zwrócić uwagę, że oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne, posiadają znacznie lepsza płynność w niskich temperaturach (pierwsza cyfra przed literą W) w porównaniu do olejów mineralnych.
W branży motoryzacyjnej stosuje się kilka systemów klasyfikacji jakościowej olejów. Najpopularniejsze określające właściwości użytkowe oleju to amerykańska API i europejska ACEA.
API dzieli oleje na grupy oznaczone literami:
Za literą określającą grupę występuje kolejna litera mówiąca o kategorii oleju. Dla silników benzynowych są to litery od A do P, a dla diesla są to litery od A do K. Oleje przeznaczone do silników diesla mogą mieć dodatkowo oznaczenia (podnormy), opisywane cyfrą na końcu oznaczenia np. CJ-4. Im dalsza litera alfabetu pojawia się po “S” lub “C”, tym nowszą normę spełnia olej. Trzeba mieć świadomość, że jeden rodzaj oleju może jednocześnie należeć do kilku klas. Oznaczenie oleju silnikowego może mieć wówczas formę np: API SL/CF/CF-4.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) dzieli normy klasyfikacji olejów silnikowych na cztery klasy oznaczone literami:
Po literze określającej oleje z grupy A i B stosuje się cyfry od 1 do 5, dla olejów z symbolem C cyfry od 1 do 4 a dla grupy E cyfrą od 1 do 9. Wyższa cyfra oznacza, że lepsze są właściwości oleju w zakresie zabezpieczania silnika przed zużyciem. Dopuszczalne jest stosowanie oleju o wyższym oznaczeniu ACEA, niż rekomenduje producent samochodu, tzn. jeżeli silnik samochodu jest przystosowany do pracy na oleju A3, można zalewać go olejem A4. Nie wolno jednak obniżać klasy rekomendowanej przez producenta, czyli w tym przypadku nie można stosować oleju o klasie A2. Tak samo jak w przypadku API, jeden rodzaj oleju może jednocześnie być zakwalifikowany do kilku klas. Jego oznaczenie będzie miało wówczas formę np: A5/B5.
Najpopularniejszą klasą opisującą oznaczenie olejów silnikowych klasyfikacja lepkości SAE. Produkowane obecnie oleje to produkty wielosezonowe, dlatego oznaczenie lepkości oleju opisuje jego parametr dla sezonu zimowego oraz letniego.
Pierwsze cyfry (przed literą W), oznaczają lepkość oleju w sezonie zimowym. Wyróżniamy 6 niskotemperaturowych klas lepkości olejów silnikowych:
Im mniejsza liczba występuje w tym oznaczeniu, tym lepiej olej spisuje się zimą.
Łatwo domyślić się, że druga cyfra po literze W określa gęstość oleju w wysokich temperaturach. W normie SAE stosowanych jest 8 oznaczeń tego typu:
W tym przypadku im wyższa druga cyfra tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej zapewni silnikowi właściwe smarowanie.
Dokonując zakupu oleju silnikowego, należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu. Pamiętajmy, że olej odpowiedni do danego silnika, dobierany jest przez konstruktorów na podstawie długoletnich testów i badań. Samodzielne eksperymenty mogą zakończyć się uszkodzeniem jednostki napędowej, a w najlepszym przypadku „tylko” jej nieprawidłowym działaniem.
WAŻNE - sprawdź, co zrobić ze zużytym olejem silnikowym tutaj
W przypadku mocno wyeksploatowanych silników można także zasięgnąć rady mechanika. Ten, znając kondycję jednostki napędowej, pomoże dobrać olej bezpieczny dla danego pojazdu.
Szeroki wybór olejów silnikowych od najlepszych producentów znajdziesz w asortymencie sklepu z częściami samochodowymi Incar.pl. W naszej ofercie mamy oleje silnikowe m. in.:
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł